Upright haluaa nostaa vastuullisuuden uudelle tasolle

Annu Nieminen / Upright
Lead text
Annu Niemisen yritys on kehittänyt mallin, joka mittaa yritysten nettovaikutusta maailmaan. Hän uskoo, että sen avulla kuluttajat ja asiakkaat voivat tulevaisuudessa tehdä valistuneempia valintoja tuotteiden ja palveluiden suhteen.

Miksi olette kehittäneet tämän innovaation?

”Halusimme selvittää, miten voisimme ihmiskuntana allokoida resurssejamme, ihmisten älyä ja osaamista ja ympäristöresursseja tehokkaammin. Kehitimme nettovaikutusmallin, joka on uudentyyppinen tapa mitata, kuinka yritykset vaikuttavat maailmaan. Käymme tekoälyn avulla läpi 80 miljoonan tieteellisen artikkelin tietokantaa ja mittaamme, mitä yritykset saavat aikaan. Selvitämme esimerkiksi, miten paljon sairauksia tai ihmisoikeusrikkomuksia yritys aiheuttaa.

Kehittämämme palvelu on tarkoitus suunnata kuluttajille ja sijoittajille. Avoimuus on meille keskeistä. Nyt olemme analysoineet 20 000 tuotetta ja 40 000 yritystä. Tulevaisuudessa haluamme tarjota tämän tiedon kuluttajalle entistä laajemmin. Hän voi etsiä tuotteen palvelusta ja nähdä sen vaikutukset.

Haluamme haastaa ajatuksen siitä, mitä vastuullisuus merkitsee. Jos yritys valmistaa esimerkiksi muovihaarukoita, se voi toimia vastuullisesti järjestämällä työntekijöille mindfulness-kursseja ja käyttämällä vettä säästäviä vessoja, mutta itse tuote ei välttämättä ole järkevä. Me haluamme viedä huomion pois yksittäisistä puista metsään.”

Annu Nieminen / Upright
Show in landscape format
Off

Mikä merkitys keksinnöllänne on?

”Yrityksillä on enemmän valtaa kuin koskaan. Toivon, että voimme auttaa kohdistamaan tuota valtaa fiksummin mittaamalla, tuottaako organisaatio tarpeeksi arvoa resurssien käytön oikeuttamiseksi. Kysymmekin usein, mikä on järkevää?

Kuluttajat lamaantuvat helposti, koska heillä ei ole ollut riittävästi välineitä käsitellä tietoa ja vertailla yrityksiä. Meidän innovaatiomme on merkittävä, koska se mahdollistaa arvojen mukaan toimimisen.

Ei kuitenkaan ole olemassa mustavalkoisesti hyviä ja huonoja yrityksiä. Haluamme tehdä vertailusta reilua ja läpinäkyvää. Yrityksen hyvyys riippuu siitä, mitä mitataan: jos yksi katsoo yritysten tuottamia verotuloja ja toinen ilmastovaikutuksia, Top 10 -lista on erinäköinen.”

Miltä tulevaisuus näyttää?

”Olemme pöhköjä nörttejä, jotka ovat sitoutuneet vahvasti mallin kehittämiseen. Tavoitteemme on arvioida yrityksiä oikeudenmukaisesti ja iso kuva huomioiden. Haluamme myös kehittää palveluita, joiden avulla ihmiset voivat käyttää mallin tuloksia hyödykseen. Esimerkiksi sovelluksia, jotka voi ottaa lähikauppaan mukaan tai joita voi käyttää työkaluina sijoittamisessa.

Elämme evoluutiovaihetta, jossa vanhat talouden mittarit ovat tulleet matkansa päähän. Me voimme tuoda konkreettisia työkaluja kilpailutilanteeseen, kun asiakkaat ja sijoittajat alkavat kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä yritykset saavat aikaan."

Finnish

Pohjois-Eurooppa on tämän kehityksen kannalta kiinnostava alue. Olisi mahtava nähdä, että Suomi kääntäisi yritysten vaikutusten merkityksen kasvun kilpailuedukseen. Missä olisi siihen parempi laboratorio kuin täällä? Esimerkiksi luonnonsuojelu ja tasa-arvo ovat tärkeitä asioita suomalaisille. Haluaisin nähdä meidät edelläkävijöinä.

Annu Nieminen
Toimitusjohtaja, Upright
Annu Nieminen / Upright

Upright on yritys, joka mittaa yritysten kokonaisvastuuta ympäristöön, terveyteen, yhteiskuntaan ja tiedon tuotantoon. Se on perustettu elokuussa 2017. Upright on rahoittanut toimintaansa ilman ulkopuolisia sijoittajia, tekemällä tutkimusprojekteja yrityksille ja sijoittajille.

Show image on the left
Off
Show created/updated
Off
Show in search dropdown
Off
Teaser text
Annu Niemisen yritys on kehittänyt mallin, joka mittaa yritysten nettovaikutusta maailmaan. Hän uskoo, että sen avulla kuluttajat ja asiakkaat voivat tulevaisuudessa tehdä valistuneempia valintoja tuotteiden ja palveluiden suhteen.