Robottibussit ovat osa tulevaisuuden liikennettä

Harri Santamala / Sensible 4
Lead text
Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamalan mukaan autonomiset ajoneuvot eli robottibussit parantavat turvallisuutta ja lisäävät liikenteen tehokkuutta.

Miksi olette kehittäneet tämän innovaation?

”Yrityksemme kehittää autonomisen ajamisen järjestelmiä, joita yritämme lisensoida ajoneuvovalmistajille. Olemme softafirma, mutta tällä hetkellä työn alla on myös ihan fyysinen bussi japanilaisen designyrityksen Mujin kanssa.

Suurin eteenpäin ajava voima on liikenteen turvallisuuden parantaminen. Liikenneonnettomuuksista yhdeksänkymmentä prosenttia on ihmisen aiheuttamia ja autonominen järjestelmä tekee ihmistä vähemmän virheitä. Toinen tekijä on tehokkuus. Haluamme tuottaa liikennepalvelua, joka on paremmin kaikkien saatavilla maantieteellisesti ja taloudellisesti.

Autonomista liikennettä kehitetään myös tavaroiden tehokkaampaa kuljetusta varten, mutta meidän yrityksemme on enemmän keskittynyt ihmisten kuljettamiseen. Silloin on otettava huomioon myös matkustusmukavuus.

Tähtäämme alueille, joissa liikennettä on vähän. Ruuhkaisimmat alueet eivät ole taloudellisesti kannattavia kohteita, koska niissä yleensä jo liikennöi bussi tai metro. Meidän tuotteillemme, kuten Muji-bussille, on enemmän kysyntää esimerkiksi lähiöissä.”

Harri Santamala / Sensible 4
Show in landscape format
Off

Miten saitte ideanne toteutettua?

”Yritys sai alkunsa vuonna 2017, kun minä ja kaverini Aalto-yliopiston tutkimusryhmästä päätimme alkaa kehittää suomalaisia robottibusseja. Hommia on nyt tehty kaksi vuotta, mutta takana on robotiikan tutkimusta jo vuodesta 1985.

Meillä on vahva akateeminen tausta. Teknologia oli kehitetty jo yliopistoaikoinamme, mutta tarvittiin robottiyritys, jonka avulla pystyimme jatkokehittämään ja viemään asiaa eteenpäin. Puhutaan korkeasta teknologista, jonka kopioiminen on vaikeaa.

Bussihanke alkoi, kun huomasimme, että meillä ja Mujilla on hyvin samanlainen ideologia tulevaisuuden liikenteestä: mieluummin yhteiskäyttöisiä ja jaettuja kulkuneuvoja kuin entistä enemmän yksityisautoja.”

Miltä tulevaisuus näyttää?

”Tähtäämme siihen, että bussit tulevat aikanaan osaksi HSL-liikennettä. Muji-bussi esitellään maaliskuussa ja pyrimme siihen, että se ajaisi sellaisia lenkkejä, joilla on oikeasti kysyntää. Rakennamme nyt jatkokuvioita niin, että vuonna 2021 busseja olisi kaupallisesti käytössä.

Finnish

Kilpajuoksu alalla on kovaa, mutta me olemme ainoita, joiden kulkuneuvo pärjää säässä kuin säässä. Voisi sanoa, että mitä huonompi sää, sen parempi meille.

Harri Santamala
Toimitusjohtaja, Sensible 4
Harri Santamala / Sensible 4

Tällä hetkellä meillä on 26 työntekijää. Suunnitteilla on avata parikin etätoimistoa tämän vuoden aikana sitä mukaa, kun myynti kasvaa.”

 

Sensible 4 kehittää autonomisen ajamisen järjestelmiä. Tavoitteena on kehittää ihmisten kuljettamiseen sopivia järjestelmiä, jotka ovat turvallisia ja pärjäävät säässä kuin säässä. Japanilaisen designyrityksen Mujin kanssa suunniteltu GACHA-bussi julkistettiin syksyllä 2018. Sen kyytiin pääsee jo ensi maaliskuussa, kun prototyyppi esitellään yleisölle.

Show image on the left
On
Show created/updated
Off
Show in search dropdown
Off
Teaser text
Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamalan mukaan autonomiset ajoneuvot eli robottibussit parantavat turvallisuutta ja lisäävät liikenteen tehokkuutta.