Kierrätyspakkaus jättää kertakäyttökulttuurin historiaan

Jonne Hellgren / RePack
Lead text
RePackin toimitusjohtaja Jonne Hellgren haluaa näyttää muulle maailmalle, miten uudelleenkäytettävien pakkausten avulla voidaan taklata ilmastonmuutosta. RePackin tuotteet ovat käytössä jo 40 verkkokaupassa yli 10 eri maassa.

Miksi olette kehittäneet tämän innovaation?

”Saimme idean RePackiin, kun teimme yhteistyötä Postin kanssa. Näimme Postin logistiikkakeskuksessa valtavan pakettien virran ja kaikki lähetysten pakkaukset olivat kertakäyttöisiä. Mietimme, miksei pakkauksiin voisi soveltaa ympäristötehokasta pullonpanttimallia.

RePackissa lähetetty verkkokauppaostos hyödyttää kaikkia osapuolia. Asiakas vastaanottaa lähetyksen ja palauttaa pakkauksen kirjelaatikkoon. Pakkaus tarkistetaan ja laitetaan takaisin kiertoon. Käyttäjä saa palautuksesta palkinnoksi alennuskoodin, jonka voi käyttää missä tahansa RePackia käyttävässä verkkokaupassa. Lopputulos on, että asiakas säästää rahaa, verkkokauppa saa asiakkaan takaisin ja roskan määrä on minimoitu.

Aloimme kehittää uudelleenkäytettävää pakkausta yhdessä Varustelekan kanssa. Varusteleka on yksi Suomen arvostetuimmista verkkokaupoista, joten oli hienoa, että he lähtivät mukaan ennen kuin mitään konkreettisia ratkaisuja edes oli olemassa. Tuote oli silloin vasta idean tasolla. Nyt RePack käytössä yli 40 verkkokaupassa ja kymmenessä eri maassa.”

Millaiset asiat ovat auttaneet yritystänne eteenpäin?

”Helsingin kaupunki tukee startup-yrityksiä tarjoamalla esimerkiksi toimitiloja. On mahtavaa, että kaupunki on satsannut esimerkiksi Maria 01:seen. Se on startup-keskittymä, jossa meilläkin on toimisto.

Finnish

Kaupunki luo resursseja ja auttaa eteenpäin. Minulla ei ole kokemusta yrityksen perustamisesta muissa kaupungeissa, mutta uskon, että tämä on aika harvinaista. Lisäksi startup-yrittäjyys on todella yhteisöllistä Helsingissä.

Jonne Hellgren
Toimitusjohtaja, RePack
Jonne Hellgren / Repack

Olemme voittaneet useita palkintoja. Tunnustuksen saaminen tuntuu hienolta. Olimme ensimmäinen kasvuyritys, joka on voittanut Fennia Prizen. Vuonna 2017 voitimme myös Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon, joka on pohjoismaiden suurin ympäristöalan palkinto.”

Jonne Hellgren / RePack
Show in landscape format
Off

Mikä merkitys tällä innovaatiolla on?

”Kiertotalous ja jätteen vähentäminen tulevat tulevaisuudessa olemaan koko ihmiskunnalle tärkeitä asioita. Haluamme tuoda tuotteemme maailmalle isosti, mutta aloitamme Euroopasta ja Pohjoismaista. Haluamme näyttää muille esimerkkiä tuotteellamme. Olemme ensimmäisiä, jotka ovat tuoneet uudelleenkäytettävät pakkaukset verkkokauppaan.

Megatrendit puhuvat puolestamme. Verkkokauppa kasvaa merkittävästi joka vuosi. Samalla kertakäyttöisten esineiden käyttö vähenee, ja esimerkiksi EU on alkanut ohjaamaan lainsäädäntöä siihen suuntaan kieltämällä kertakäyttöisiä tuotteita.”

 

RePack on verkkokaupoille ja heidän asiakkailleen suunniteltu uudelleenkäytettävä ja palautettava pakkaus. Pakkauksia löytyy kolmessa eri koossa ja niiden on tarkoitus kestää vähintään 20 käyttökertaa. RePack-innovaatio vähentää verkkokaupan tuottamaa pakkausjätettä. Lisäksi pakkausten hiilidioksidipäästöt vähenevät jopa 80 prosenttia.

Show image on the left
Off
Show created/updated
Off
Show in search dropdown
Off
Teaser text
RePackin toimitusjohtaja Jonne Hellgren haluaa näyttää muulle maailmalle, miten uudelleenkäytettävien pakkausten avulla voidaan taklata ilmastonmuutosta. RePackin tuotteet ovat käytössä jo 40 verkkokaupassa yli 10 eri maassa.