Kestäviä ja pitkäikäisiä ostoksia Helsingissä

Two photos merged into one. On the left is a modern art sculpture standing on a white plinth in a gallery. On the right are two models dressed in long black clothes against a white background.
Lead text
Kestävää kehitystä pohtiva kuluttaja hankkii tuotteita yhä useammin käytettyinä tai kierrätysmateriaaleista tehtyinä. Myös tuotteiden pitkäikäisyyteen panostaminen ja korjauspalvelut tulevat vauhdilla osaksi kauppojen liiketoimintaa. Vastuullisempia ostosmahdollisuuksia tarjoavat esimerkiksi Nomen Nescio, Papu ja Nudge.

Pikamuoti ja kertakäyttökulttuuri synnyttävät paljon hiilidioksidipäästöjä, ja tuotteiden tekijöille olisi taattava reilu korvaus työstä sekä inhimilliset työskentelyolosuhteet. Yhä useammin liikkeissä on myynnissä second hand -tuotteita sekä kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä vaatteita ja muita tuotteita. Myös vaatelainaamoita löytyy jo useita. Omien merkkien mallistoissa kiinnitetään entistä enemmän huomiota ajattomuuteen ja vaikkapa sukupuolineutraalisuuteen, myös sesonkiajattelusta pyristellään irti.

In a brilliant white store interior, a series of three black clothes on racks against the far wall are filled with various black clothing.
Show in landscape format
On

Nomen Nesciossa vähemmän on enemmän

Yleensä vaatteiden vastuullisuudesta puhuttaessa aloitetaan materiaaleista ja valmistajien työoloista. Suomalaisen pariskunnan, Niina ja Timo Leskelän, perustaman Nomen Nescio -vaatebrändin kohdalla suurin vastuullisuusteko on kuitenkin sen edustama minimalismi ja sukupuolineutraalisuus. Mutta miten niin? “Vastuullisuus on meille kokonaisvaltainen ajatus, jonka ytimessä on minimalistinen elämäntapa ja se, miten koko mallistomme rakentuu. Panostamme funktionaalisuuteen ja designin kestävyyteen. Vaatteemme menevät myös läpi kaikkien elämäntilanteiden ja on siten myös sesongiton”, kertoo Minttu Vesala, Nomen Nescion viestintä- ja markkinointipäällikkö.

Vielä konkreettisemmin tämä tarkoittaa sitä, että kaikki malliston vaatteet ovat mustia, ne käyvät keskenään yhteen, sopivat sekä miehille että naisille ja niin arkeen kuin juhlaan. Vähemmän on siis enemmän. “Haluamme kiinnittää huomiota tyyliin ja laatuun, eikä ohimeneviin trendeihin. Toivomme, että ihmiset käyttävät vaatteitamme mahdollisimman pitkään, vaikka koko loppuelämän”, Vesala täydentää.

Toki vastuullisuus tarkoittaa Nomen Nesciolle myös kestäviä ja ekologisia materiaaleja sekä hyviä työoloja. Kankaina suositaan esimerkiksi pellavaa, merinovillaa, tenceliä, kierrätettyä polyesteriä ja ekologista puuvillaa. Valmistus on Euroopassa: kankaat tehdään Italiassa ja vaatteet ommellaan Virossa. “Meille on ensisijaisen tärkeää, että kankaat ja vaatteet valmistetaan tehtaissa, joissa kaikki toimitaan standardien mukaisesti. Käymme usein itsekin paikan päällä ja varmistamme, että työntekijöitä kohdellaan arvokkaasti ja tuotanto toimii ekologisesti. Kerromme tuotantoketjustamme tarkasti myös verkkosivuillamme”, Vesala sanoo.

Nomen Nescion mallistoa myydään kahdessa myymälässä Helsingin keskustassa, Kämp galleriassa ja Mikonkadulla. Lisäksi myös verkkokauppa toimii. Toimitukset hoituvat DHL:n Green-palvelulla, johon sisältyy päästökompensointi. Myymälässä olennainen osa vastuullista toimintaa on se, että asiakkaita neuvotaan vaatteiden huoltamisessa ja hoitamisessa. “Meillä on ihan superhyvät myyjät, jotka neuvovat huolellisesti, miten vaatteista pidetään parhaiten huolta. Myös nettisivuillemme on tulossa tietoa vaatteiden huoltamisesta. Meille voi tuoda vaatteita myös korjattavaksi”, Vesala sanoo.

Tulevaisuudessa Nomen Nescio aikoo kehittää toimintaansa entistä kestävämmäksi. Esimerkiksi ekologisissa materiaaleissa kehitys etenee nyt harppauksin. Vesalan mukaan tärkeintä ei kuitenkaan saa unohtaa. “Tärkeintä on silti, että vaate tuo hyvän mielen ja se on ihana laittaa päälle. Sellainen vaate, joka tuntuu hyvältä ja omalta.”

Banner text
Tutustu liikkeiden kriteereihin
Mobile link text
Liikkeiden kriteerit
Icon type
TS heart
Portrait orientation. On a pink set of standing double shelves an arrangement of sweaters, trousers and hats have been placed. behind these long floor shelves are 3 standing clothes racks full of a variety of clothes.
Show in landscape format
On

Papun vaatteet kestävät aikaa ja käyttöä

Vuonna 2011 vaatesuunnittelija Anna Kurkela alkoi etsiä kahdelle lapselleen, silloin 4-vuotiaalle pojalleen ja vastasyntyneelle tyttärelleen, parempia vaatteita. Sellaisia, jotka olisivat tyyliltään yksinkertaisia ja rentoja, päällä mukavia ja ekologisista materiaaleista valmistettuja. Etsintä ei kuitenkaan tahtonut tuottaa tulosta. Niinpä Kurkela päätti alkaa suunnitella sellaisia itse – ja lopputuloksena syntyi vaatemerkki Papu.

Vuosien aikana Papu on kasvanut ja laajentunut. Lastenvaatteiden lisäksi myynnissä on myös naisten mallisto. “Aikuisten vaatteiden tekeminen lähti kysynnän kautta. Meiltä alettiin pyytää ensin aikuisten versioita samoista legginseistä ja trikoomekoista, jotka olivat suosittuja lapsilla”, Kurkela kertoo.

Papu on yksi Suomen vastuullisimmista vaatemerkeistä ja noteerattu korkealle esimerkiksi Eetti ry:n tekemissä kotimaisten vaatebrändien selvityksissä. Kurkela sanoo, että vastuullisesti toimiminen on ollut työn ehdoton lähtökohta. Materiaaleina käytetään muun muassa sertifioitua luomupuuvillaa, kierrätyspolyesteria ja lyocellia eli selluloosapohjaista muuntokuitua. Monet vaatteet ovat myös Öko-Tex-standardoituja, mikä tarkoittaa, ettei tuotteissa ole haitallisia kemikaaleja.

“Mallistomme on pääasiassa sisällä käytettäviä vaatteita, joten niissä ei tarvitse senkään puolesta käyttää niin paljon kemikaaleja kuin vaikkapa ulkovaatetuksessa”, Kurkela sanoo.

Papu-vaatteet valmistetaan Euroopassa, laadukkaissa ja standardit täyttävissä tuotantolaitoksissa. Tehtailla pyritään vierailemaan säännöllisesti itse. Malliston suunnittelussa vastuullisuus näkyy ajattomana ja kestävänä designina. Papun vaatteiden halutaan olevan sellaisia, joissa käyttäjät viihtyvät pitkään. Aikuisten mallien väljyys ja rentous takaavat sen, että ne ovat pitkäikäisiä, vaikka oma koko sattuisi vaihtelemaan.

Lasten vaatteet toki jäävät väistämättä jossain vaiheessa pieneksi. Papu-merkki on kuitenkin sen verran suosittu, että vaatteiden kierrättäminen ja myyminen eteenpäin on melko helppoa. “Olemme tehneet käytettyjen vaatteiden verkkokauppa Emmyn kanssa yhteistyötä ja myyneet heidän kauttaan esimerkiksi yli jääneitä mallikappaleita ja kakkoslaadun tuotteita.”

Vaatteiden jälleenmyyntiarvoa ylläpitää myös hyvä huolto. Papun verkkosivuilla on hoito-ohjeita eri materiaaleille ja vaatteiden huoltoa neuvotaan myös myymälöissä. “Pohjoisesplanadin myymälällämme on sopimus korjausompelimon kanssa, joten meidän kauttamme vaatteita voi myös korjata”, Kurkela lisää.

Papu-merkki on kasvusta huolimatta pitänyt tuotantonsa Euroopassa ja säilyttänyt henkilökohtaiset suhteet valmistaviin tehtaisiin. Silloin langat pysyvät hyvin käsissä ja on helppo huolehtia, että kaikki tehdään omassa tuotantoketjussa myös sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.

Papu on laskenut oman toimintansa hiilijalanjäljen, mutta tulevaisuudessa tavoitteena on laskea hiilijalanjälki koko alihankintaketjulle. Tähtäimessä on hiilineutraalisuus. “Voi olla mahdollista, että pääsemme joskus vielä täysin kiertotalouteen, sillä materiaalien kierrätettävyys paranee koko ajan. Malliston suhteen tavoitteenamme on päästä irti sesonkiajattelusta ja satsata klassikkotuotteisiin.”

Banner text
Tule mukaan kehittämään vastuullisempien valintojen palvelua
Mobile link text
Anna palautetta
Icon type
TS heart
Title
Vastuullisempia ostoksia Helsingissä
Description
Vastuullisempien valintojen kriteeristön läpäisseet palveluntarjoajat on merkitty vihreällä kulmamerkillä.
Show image on the left
Off
Show created/updated
Off
Show in search dropdown
Off
Teaser text
Kestävää kehitystä pohtiva kuluttaja hankkii tuotteita yhä useammin käytettyinä tai kierrätysmateriaaleista tehtyinä. Myös tuotteiden pitkäikäisyyteen panostaminen ja korjauspalvelut tulevat vauhdilla osaksi kauppojen liiketoimintaa. Vastuullisempia ostosmahdollisuuksia tarjoavat esimerkiksi Nomen Nescio ja Papu.