
Pikamuoti ja kertakäyttökulttuuri synnyttävät paljon hiilidioksidipäästöjä, ja tuotteiden tekijöille olisi taattava reilu korvaus työstä sekä inhimilliset työskentelyolosuhteet. Yhä useammin liikkeissä on myynnissä second hand -tuotteita sekä kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä vaatteita ja muita tuotteita. Myös vaatelainaamoita löytyy jo useita. Omien merkkien mallistoissa kiinnitetään entistä enemmän huomiota ajattomuuteen ja vaikkapa sukupuolineutraalisuuteen, myös sesonkiajattelusta pyristellään irti.

Nomen Nesciossa vähemmän on enemmän
Yleensä vaatteiden vastuullisuudesta puhuttaessa aloitetaan materiaaleista ja valmistajien työoloista. Suomalaisen pariskunnan, Niina ja Timo Leskelän, perustaman Nomen Nescio -vaatebrändin kohdalla suurin vastuullisuusteko on kuitenkin sen edustama minimalismi ja sukupuolineutraalisuus. Mutta miten niin? “Vastuullisuus on meille kokonaisvaltainen ajatus, jonka ytimessä on minimalistinen elämäntapa ja se, miten koko mallistomme rakentuu. Panostamme funktionaalisuuteen ja designin kestävyyteen. Vaatteemme menevät myös läpi kaikkien elämäntilanteiden ja on siten myös sesongiton”, kertoo Minttu Vesala, Nomen Nescion viestintä- ja markkinointipäällikkö.
Vielä konkreettisemmin tämä tarkoittaa sitä, että kaikki malliston vaatteet ovat mustia, ne käyvät keskenään yhteen, sopivat sekä miehille että naisille ja niin arkeen kuin juhlaan. Vähemmän on siis enemmän. “Haluamme kiinnittää huomiota tyyliin ja laatuun, eikä ohimeneviin trendeihin. Toivomme, että ihmiset käyttävät vaatteitamme mahdollisimman pitkään, vaikka koko loppuelämän”, Vesala täydentää.
Toki vastuullisuus tarkoittaa Nomen Nesciolle myös kestäviä ja ekologisia materiaaleja sekä hyviä työoloja. Kankaina suositaan esimerkiksi pellavaa, merinovillaa, tenceliä, kierrätettyä polyesteriä ja ekologista puuvillaa. Valmistus on Euroopassa: kankaat tehdään Italiassa ja vaatteet ommellaan Virossa. “Meille on ensisijaisen tärkeää, että kankaat ja vaatteet valmistetaan tehtaissa, joissa kaikki toimitaan standardien mukaisesti. Käymme usein itsekin paikan päällä ja varmistamme, että työntekijöitä kohdellaan arvokkaasti ja tuotanto toimii ekologisesti. Kerromme tuotantoketjustamme tarkasti myös verkkosivuillamme”, Vesala sanoo.
Nomen Nescion mallistoa myydään kahdessa myymälässä Helsingin keskustassa, Kämp galleriassa ja Mikonkadulla. Lisäksi myös verkkokauppa toimii. Toimitukset hoituvat DHL:n Green-palvelulla, johon sisältyy päästökompensointi. Myymälässä olennainen osa vastuullista toimintaa on se, että asiakkaita neuvotaan vaatteiden huoltamisessa ja hoitamisessa. “Meillä on ihan superhyvät myyjät, jotka neuvovat huolellisesti, miten vaatteista pidetään parhaiten huolta. Myös nettisivuillemme on tulossa tietoa vaatteiden huoltamisesta. Meille voi tuoda vaatteita myös korjattavaksi”, Vesala sanoo.
Tulevaisuudessa Nomen Nescio aikoo kehittää toimintaansa entistä kestävämmäksi. Esimerkiksi ekologisissa materiaaleissa kehitys etenee nyt harppauksin. Vesalan mukaan tärkeintä ei kuitenkaan saa unohtaa. “Tärkeintä on silti, että vaate tuo hyvän mielen ja se on ihana laittaa päälle. Sellainen vaate, joka tuntuu hyvältä ja omalta.”

Papun vaatteet kestävät aikaa ja käyttöä
Vuonna 2011 vaatesuunnittelija Anna Kurkela alkoi etsiä kahdelle lapselleen, silloin 4-vuotiaalle pojalleen ja vastasyntyneelle tyttärelleen, parempia vaatteita. Sellaisia, jotka olisivat tyyliltään yksinkertaisia ja rentoja, päällä mukavia ja ekologisista materiaaleista valmistettuja. Etsintä ei kuitenkaan tahtonut tuottaa tulosta. Niinpä Kurkela päätti alkaa suunnitella sellaisia itse – ja lopputuloksena syntyi vaatemerkki Papu.
Vuosien aikana Papu on kasvanut ja laajentunut. Lastenvaatteiden lisäksi myynnissä on myös naisten mallisto. “Aikuisten vaatteiden tekeminen lähti kysynnän kautta. Meiltä alettiin pyytää ensin aikuisten versioita samoista legginseistä ja trikoomekoista, jotka olivat suosittuja lapsilla”, Kurkela kertoo.
Papu on yksi Suomen vastuullisimmista vaatemerkeistä ja noteerattu korkealle esimerkiksi Eetti ry:n tekemissä kotimaisten vaatebrändien selvityksissä. Kurkela sanoo, että vastuullisesti toimiminen on ollut työn ehdoton lähtökohta. Materiaaleina käytetään muun muassa sertifioitua luomupuuvillaa, kierrätyspolyesteria ja lyocellia eli selluloosapohjaista muuntokuitua. Monet vaatteet ovat myös Öko-Tex-standardoituja, mikä tarkoittaa, ettei tuotteissa ole haitallisia kemikaaleja.
“Mallistomme on pääasiassa sisällä käytettäviä vaatteita, joten niissä ei tarvitse senkään puolesta käyttää niin paljon kemikaaleja kuin vaikkapa ulkovaatetuksessa”, Kurkela sanoo.
Papu-vaatteet valmistetaan Euroopassa, laadukkaissa ja standardit täyttävissä tuotantolaitoksissa. Tehtailla pyritään vierailemaan säännöllisesti itse. Malliston suunnittelussa vastuullisuus näkyy ajattomana ja kestävänä designina. Papun vaatteiden halutaan olevan sellaisia, joissa käyttäjät viihtyvät pitkään. Aikuisten mallien väljyys ja rentous takaavat sen, että ne ovat pitkäikäisiä, vaikka oma koko sattuisi vaihtelemaan.
Lasten vaatteet toki jäävät väistämättä jossain vaiheessa pieneksi. Papu-merkki on kuitenkin sen verran suosittu, että vaatteiden kierrättäminen ja myyminen eteenpäin on melko helppoa. “Olemme tehneet käytettyjen vaatteiden verkkokauppa Emmyn kanssa yhteistyötä ja myyneet heidän kauttaan esimerkiksi yli jääneitä mallikappaleita ja kakkoslaadun tuotteita.”
Vaatteiden jälleenmyyntiarvoa ylläpitää myös hyvä huolto. Papun verkkosivuilla on hoito-ohjeita eri materiaaleille ja vaatteiden huoltoa neuvotaan myös myymälöissä. “Pohjoisesplanadin myymälällämme on sopimus korjausompelimon kanssa, joten meidän kauttamme vaatteita voi myös korjata”, Kurkela lisää.
Papu-merkki on kasvusta huolimatta pitänyt tuotantonsa Euroopassa ja säilyttänyt henkilökohtaiset suhteet valmistaviin tehtaisiin. Silloin langat pysyvät hyvin käsissä ja on helppo huolehtia, että kaikki tehdään omassa tuotantoketjussa myös sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.
Papu on laskenut oman toimintansa hiilijalanjäljen, mutta tulevaisuudessa tavoitteena on laskea hiilijalanjälki koko alihankintaketjulle. Tähtäimessä on hiilineutraalisuus. “Voi olla mahdollista, että pääsemme joskus vielä täysin kiertotalouteen, sillä materiaalien kierrätettävyys paranee koko ajan. Malliston suhteen tavoitteenamme on päästä irti sesonkiajattelusta ja satsata klassikkotuotteisiin.”

Nudge tekee kestävän kuluttamisen helpommaksi
Kymmenen vuotta sitten Helsingin Yrjönkadulle perustettiin eettisiä ja ekologisia lifestyle-tuotteita myyvä liike Nudge. Silloin toimintaa pyöritettiin osuuskuntana, ja mukana oli seitsemän eri yritystä. Vuosikymmen sitten vastuullisuuden ympärillä pyörivän liiketoiminnan kannattavuutta ja kiinnostavuutta hieman myös epäiltiin. “Vähän tuli sellaista kommenttia, että kokeilkaa nyt sitten”, sanoo hieman naurahtaen Anna Pyyhtiä, Nudgea nykyisin päätoimisesti pyörittävän Yalo Oy:n toimitusjohtaja.
Epäilijöille on sittemmin voitu todistaa, että oikeilla jäljillä oltiin. Nudge on kasvattanut tasaisesti valikoimaansa ja vakiinnuttanut paikkansa kokonaisvaltaisena lifestyle-liikkeenä. Pyyhtiä sanoo, että kasvua on edesauttanut myös se, että tarjolla on jatkuvasti enemmän laadukkaita ja vastuullisia tuotteita. “Olemme tosi iloisia siitä, että varsinkin kotimaista tarjontaa on nykyisin niin paljon enemmän. Alussa saimme myyntiin vain muutamia merkkejä, mutta tällä hetkellä valikoimastamme puolet on jo kotimaista.”
Naisten ja miesten vaatteita, asusteita, kosmetiikkaa, koruja, alusvaatteita ja lahjatavaraa. Nudgen valikoima ulottuu laidasta laitaan. Monipuolisia ovat myös asiakaskunnan ajatukset vastuullisuudesta. “Vastuullisuus tarkoittaa ihmisille hyvin erilaisia asioita. Esimerkiksi vegaanisuus on kasvanut paljon, mutta toisille tärkeintä voi olla muoviton elämäntapa. Vastuullisuus ei ole niin yksiselitteistä, ja joskus jotkut asiat sulkevat toisiaan pois. Siksi yritämme löytää vaihtoehtoja, jotta mahdollisimman monille olisi kiinnostavia ja sopivia tuotteita”, Pyyhtiä kertoo.
Vaihtoehtojen lisäksi Nudgen tehtävänä on myös tarjota tietoa. Varsinkin kun monien tuotteiden ja materiaalien kohdalla kehitys kulkee jatkuvasti eteenpäin. Luomupuuvilla on ollut pitkään suosiossa, mutta koska sen tuotanto kuluttaa merkittävästi vettä, on luomupuuvillakin korvautumassa yhä enemmän kierrätyspohjaisilla materiaaleilla ja ekologisilla muuntokuiduilla kuten Tencelillä. “Meidän missiona on helpottaa asiakkaan ostopäätöksen tekemistä. Annamme informaatiota ja inspiraatiota”, Pyyhtiä sanoo.
Uusien tuotteiden lisäksi Nudgessa halutaan panostaa myös kierrätykseen. Helsingin myymälässä myydään tällä hetkellä käytettyjä farkkuja ja second hand -konseptia ollaan laajentamassa myös muihin tuotteisiin. Myös vuokrauspalvelu on Nudgessa kehityksen alla. Verkkokaupassa ympäristövaikutuksia minimoidaan lähettämällä tuotteet kompostoituvissa tai uudelleenkäytettävissä pakkauksissa. Verkkokaupan pakettirallia pyritään minimoimaan helpottamalla asiakkaiden ostopäätöksiä tarkoilla tuotetiedoilla, henkilökohtaisella palvelulla sekä sovitusvideoilla. Asiakkaita myös palkitaan myymälänoudoista, jolloin asiakas voi sovittaa tuotteen ennen ostopäätöstä. Lisäksi Nudge istuttaa yhden puun jokaista verkkokaupan myymäläpalautusta kohden. Puut istutetaan osana turvesuokäytöstä poistetun Karhusuon metsityshanketta, johon Nudge lähti mukaan tänä vuonna.
Nudgen myymälä laajeni syksyllä 2020. Uuteen sisustukseen valittiin ympäristöystävällisiä materiaaleja: lattia on korkkia ja kalusteet on tilattu suomalaisilta puusepiltä. Asiakkailta tulee jatkuvasti toiveita, että Nudge laajentaisi myös Turkuun ja Tampereelle, mutta Pyyhtiä sanoo, että kasvua tehdään maltilla ja kestävästi. Ensisijaista on toimia omien arvojen mukaan.
“Parannamme toimintaamme jatkuvasti. Haluamme kehittää esimerkiksi palveluita, erityisesti kierrätykseen liittyen. Ehkä voisimme myös edustaa entistä paremmin kestävän elämäntavan kaikkia puolia.”