Kirpputorit ovat iso osa suomalaista kulttuuria. Second hand-ostoksien tekemiseen paras paikka Suomessa on Helsinki sen monipuolisen tarjonnan takia. Helsingistä löytyy parhaat käytettyjen tavaroiden ostospaikat kirppiksistä huolellisesti hoidettuihin vintage-liikkeisiin.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluva säästäväisyys näkyy kirpputorien ja käytettyjen tavaroiden ostamisen suosimisessa. Kirpputorien suosio alkoi kaupunkiväestön keskuudessa 1990-luvun taloudellisen laman aikana, eikä loppua näy. Sen sijaan maaseudulla käytettyjen vaatteiden ja huonekalujen kierrätys ystävien ja perheen kesken on ollut yleistä aina.
Etenkin edelliset sukupolvet pitivät tärkeänä, että mitään ei heitetty pois. Esimerkiksi vaatteen tai esineen mentyä rikki se korjattiin ja tavarat säilytettiin myöhempää käyttöä varten.
Suomi on kirpputorien maa, ja käytettyjen tuotteiden kierrätys ja vintage-ostokulttuuri on erityisen suosittua Helsingin kantakaupungissa. Etenkin nuoremmat sukupolvet ovat vanhempien tapaan löytänyt kirpputoreista kestävän ja edullisen tavan ostovoimansa hyödyntämiseen.
Kierrättäminen on niin olennainen osa suomalaista kulttuuria, että satoja kirpputoreja ylläpidetään ympäri maata. Kirpputorien lisäksi online-markkinoiden suosio on kasvanut jo useamman vuoden. Lisäksi second hand-verkkokauppojen liiketoiminnan ennustetaan kasvavan edelleen
Internetin myötä kierrätysmarkkinat eivät rajoitu enää sesonkimyyntiin kuten joulumarkkinat tai kesäalennukset, vaan erilaiset alustat kuten tori.fi tai käytettyjen Marimekko-vaatteiden Facebook-ryhmät ovat mahdollistaneet käytettyjen tavaroiden myymisen ympäri vuoden.
Nyt suomalaiset voivat ostaa tuotteita edullisesti ja eettisesti ympäri vuoden. Suomalaiset käsitykset kiertotaloutta ostamista kohtaan poikkeavat muista maista. Käytettyjen muotituotteiden lisäksi suomalaiset myös ostavat huonekaluja ja tavaroita käytettyjä kotiin.
Kirpputoreilla on paljon valinnan varaa Iittalan ja Arabian astioista. Nämä tuotteet ovat suomalaisille niin arvostettuja, että nyt jopa Iittala liikkeet ovat aloittaneet Vintage-palvelun. Liikkeet ottavat vastaan käytettyjä Iittalan ja Arabian astioita ja myyvät niitä Vintage tuotteina. Tämä tarkoittaa, että voit viedä itsellesi tarpeettomiksi jääneet astiat myyntiin myymälöihin, tai tutustua alati vaihtuvaan Vintage-esineiden valikoimaan myymälässä.
Lähes kaikilla suomalaisilla on hyvin käytännöllinen lähestymistapa asioihin. Suomalaisen säästäväisyyden juuret ulottuvat historiallisesti kauas. Suomen itsenäistymisen jälkeinen aika oli vaatimatonta ja asioista, kuten vaatteista ja käyttötavaroista oli puutetta pitkään. Lisäksi ilmasto loi omat haasteensa ja hankaloitti elämistä. Tämän seurauksena ihmiset ymmärsivät tavaroiden merkityksen ja muodostivat perustan säästävälle ajattelutavalle, josta monet suomalaiset edelleen pitävät kiinni.
Suomalaiset tunnetut luksusbrändit kuten Marimekko, Makia tai Lumi Accessories ovat kohtuuhintaisia perus kuluttajalle, mihin ehkä yksi suurimmistä syistä on säästäväisyys kulttuuri. Tuotemerkeistä tekee luksusta niiden laatu ja kestävyys, ei hintaluokka. Suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan kohtuuttomia hintoja tyylistä, joten näiden brändien tuotteilla on samanlaiset hinnat kuin tavallisilla premium-brändeillä.
Kierrätyskulttuurin ansiosta käytettyjen tavaroiden myymälöistä on tullut suomalaisia supermarketteja. Näistä yksi on suuri Kierrätyskeskus-ketju. Nämä keskukset kierrättävät esineitä, korjaavat elektroniikkaa ja niillä on laajaa valikoima erilaisia kotitalous- ja muotituotteita.
Suurinta osaa kirpputoreista pidetään itsepalvelupohjalta. Myyjät voivat jättää tavaransa myyntiin ja ne myydään heidän puolestaan. Vintage-markkinat ovat kasvaneet ja Helsingin kaupunginosista, kuten Kalliosta ja Punavuoresta, on tullut suosittuja vintage-ostajien keskuudessa.
Kirpputorien menestys jatkuu ja kuka tahansa on tervetullut vuokraamaan myyntipaikkoja ja myymään tavaroitaan toreille.
Silti nettialustat ovat tulossa yhä suositummaksi vintage-muodin ostamisessa Suomessa. Käytettyjen vaatteiden netti-markkinat ovat suuremmat kuin koskaan ja uusi suomalainen sukupolvi etsii tyyli-inspiraationsa useimmiten verkossa.
Thredupin mukaan käytettyjen vaatteiden markkinat tulevat kaksinkertaistumaan seuraavien viiden vuoden aikana, koska uudelleenmyyntisektori tuo suurimman osan kasvusta.
Yksilöllisen tyylin ja vintage-kappaleiden kerääminen ei kuitenkaan tarkoita, että suomalainen säästäväisyys menee liian pitkälle ja olisi ohimenevä trendi. Aarteiden etsintä ja tavallisten tavaroiden, joilla on rikas historia, löytäminen on osa suomalaista kulttuuria.