Jag sitter i Helsingfors metro. Nyhets- och reklamskyltens luftkvalitetsinfo berättar hurdan luftkvaliteten är just nu i staden. På kartan på infotavlan syns bara gröna bollar. Helsingfors luftkvalitet är på god nivå, dvs. luftkvaliteten är inte skadlig för hälsan.
När jag tittade på tavlan tänkte jag att skillnaden till min förra, mellaneuropeiska hemstad var stor. Jag hade lärt mig att en disig pastellfärgad kvällssol inte bara är en vacker solnedgång. Disigheten orsakas av luftföroreningar. Jag lärde mig att om luftkvaliteten försämras för mycket inför veckoslutet kommer folk att lämna stan. Största delen av dem reser med sina egna bilar och köar sedan i trafikstockningar på utfartsvägarna, vilket inte på något sätt förbättrar luftkvaliteten i staden.
Airvisual.com genomför jämförelser av luftkvaliteten i städer genom att upprätta en lista över antalet småpartiklar i luften. I Helsingfors 2018 stannade partikelhalten, med undantag för en månad, inom de målvärden som fastställts av World Health Organization WHO. Endast i februari avvek man från WHO:s målvärden till en lägre nivå på skalan, dvs. till den gröna kategorin ”god”.
Samma organisation räknade ut att luftkvaliteten i Helsingfors var den femte renaste globalt bland 62 huvudstäder i jämförelsen. Före Helsingfors fanns endast grannarna Tallinn och Stockholm samt Kanadas Ottawa och Nya Zeelands Wellington.
Visserligen sjunker luftkvaliteten i Helsingfors lokalt och tidvis till en tillfredsställande eller till och med till en låg nivå på grund av avgaser, gatudamm, byggarbetsplatser eller virkesbränning eller på grund av småpartiklar eller ozon som spridit sig med luften över långa avstånd. Helsingfors stad tar luftkvaliteten på allvar och har aktivt infört nya mätmetoder för luftkvaliteten, och det är bra. Staden har bland annat placerat mätutrustning på 25 nya mätplatser i Helsingfors i början av hösten 2019 och sökt hundratals frivilliga helsingforsare som bär med sig små luftkvalitetssensorer eller som installerar dem i sina hem. Luftkvaliteten kan också följas upp i realtid på en karta på en webbplats som staden upprätthåller.
En vuxen människa andas 7–8 liter luft varje minut, dvs. cirka 11 000–15 000 liter – lika mycket som en stor skåpbil – varje dag. Luftföroreningar i andningsluften eller i omgivande luft kan orsaka huvudvärk och ögonirritation samt till och med öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck. Enligt WHO bidrog luftföroreningar till cirka sju miljoner förtida dödsfall 2012 – av dem var cirka 600 000 barn under 5 år. På senare tid har det också visat sig att luftföroreningar kan hämma barns fysiska och kognitiva utveckling.
När jag i Helsingfors springer min sedvanliga löprunda runt Fölisön stannar jag ofta på den högsta platsen på stigen, på bergsklippan där det öppnas en utsikt för havet. Jag tittar på utsikten och inandas havsluft. I Helsingfors finns havet eller skogen och deras friska luft i närheten nästan oavsett vart du går.
Andas. Djupt, in och ut – också i staden.
Tips på platser där det är bra att andas
Sveaborg
Ta färjan från Salutorget till Sveaborg, besök kaférestaurangen Valimo eller andra stämningsfulla restauranger på ön och låt havsvinden smeka huden samtidigt som du blickar ut över horisonten.
Salutorget
Gå längs strandbulevarden, gå upp till Brunnsparkens backe och njut av havsutsikten, titta på passagerarfartygen och avnjut kaffe med dopp på Salutorget.
Kanalkajen
Njut av den syrerika luften genom att promenera runt Skatudden, ta en paus i Shelter eller någon av de andra restaurangerna vid Kanalkajen och beundra segelbåtarna, fortsätt färden längs Norra kajens båthamn och gör en avstickare till Tjärholmen.
Fölisön
Gräv fram cykeln, tanka energi (grilla korv!) i Café Regatta och trampa genom Sibeliusparken och Mejlansparken till Fölisön. Bekanta dig med den tidigare presidentens representationsbostad på Ekudden eller med arkitekturen i allmogestil på Fölisöns friluftsmuseum.
Artikeln ingår i en serie där planerare berättar om för dem kära lösningar i Helsingfors. Artiklarna publiceras utöver i MyHelsinki.fi också i Helsinki Design Weekly.