Designskatter på stan

Rut Bryk: Kaupunki auringossa
Lead text
Designstaden Helsingfors döljer inom sig märkesverk inom finländsk design, som man kan se i allmänna rum utan inträdesavgift. Dessa verk som hänför sig till guldperioden inom ”finnish design”, dvs. 50–70-talen, är ett bevis på hur relationen till design har varit uppskattande men samtidigt okomplicerad. Med design dekorerades såväl stadshuset som varuhus och dörrar.

Birger Kaipiainens relief på Stockmann

Stockmann är det äldsta varuhuset som fortfarande verkar i Helsingfors. Stockmann har haft ett gediget förhållande till design under sin över 150-åriga historia. Utöver att varuhuset länge hade en egen designavdelning med toppdesigners, fanns i varuhuset under kriget till och med Designmuseet. Birger Kaipiainen (1915–1988) skapade i varuhusets första våning, intill ingången vid Mannerheimvägen en omfattande relief. Personalen beställde och donerade reliefen då varuhuset fyllde hundra år 1962. Reliefen representerar en stil som var typisk för Kaipiainen, som gjort sin karriär som keramiker med pärl-, fågel och fruktmotiv. Kaipiainens frodiga, färgrika och till och med exotiska stil hämtade sina motiv från sagor, Italien och från den del av Karelen som gick förlorad efter krigsslutet.

Rut Bryks relief i Stadshusets entréhall

Interiören i Helsingfors stadshus renoverades 1965–1970 och fick då sitt strömlinjeformade utseende. Byggnaden i klassicistisk stil hade ursprungligen ritats 1833 av arkitekt C. L. Engel och renoveringen ritades av modernistarkitekten Arno Ruusuvuori. Utöver att han planerade lokalerna valde han också till interiören verk av dåtida konstnärer. Ett av de mest omfattande verken är ett väggkonstverk av keramikkonstnären Rut Bryk (1916–1999). Bryk hade på 1940-talet börjat med motiv med föreställande konst som madonnor, fåglar och fjärilar. Den fokuserade visualiteten reducerades vid ingången till 70-talet till strikt geometriska former. Den keramiska relief som finns i stadshusets entréhall heter Staden i sol. De mest skarpögda märker i det vitt skimrande verket Helsingfors karta. I dess mitt finns små färggranna fyrkanter, trianglar, ringar och punkter som i betraktarens ögon omvandlas till en strålande solskiva. 

Paavo Tynells armaturer i Hotell Vaakuna

Meningen var att hotell Vaakuna, som var på sin tid stadens mest lyxiga logi, skulle färdigställas för OS i Helsingfors 1940. På grund av kriget avbröts emellertid byggandet och OS i Helsingfors flyttades till 1952. Hotellet öppnades just före OS började. Paavo Tynell (1890–1973) anställdes att designa ett stort antal lampor för rummen, lobbyn och den lyxiga restaurangen i takvåningen. Den armatur som Tynell designade av mässing blev mästerverk inom konstsmide med sina dekorativa trådböjningar och håldetaljer. Läslamporna som finns vid länstolarna i hotellets lobby, kronorna som hänger i taket och väggarmaturen med sina nästan romantiska dekorationsband finns på sina ursprungliga platser. Även de många olika lamporna i restaurangvåningen, och de stiliga takkronorna som hänger i klockliknande delar i ”Solkabinettet” är ursprungliga. I restaurangvåningens entréhall finns ett unikt mässingbord som dekorerats med djurmotiv och som designats av Tynells hustru Helena. Tynell designade många armaturinredningar i Helsingfors och är idag ett av de finländska namn som säljer bäst på internationella designauktioner.

Dörrhandtag av Alvar Aalto

En skarpögd beundrare av arkitektur kan känna igen att en byggnad har ritats av arkitekt Alvar Aalto (1898–1976) genom att undersöka dörrhandtagen. Dörrhandtagen som blev Aaltos varumärke började ingå i Aaltos byggnader på 1950-talet. De tillverkades på en verkstad som hette Valaistustyö, och där tillverkades också metallarmatur som Aalto designade för Artek. De gjutna dörrhandtagen av brons var samtidigt robusta och eleganta. Från sidan betraktade kan man i handtagen känna igen former från den berömda Aalto-vasen. Aaltos handtagspar är eftertraktade samlarobjekt och de har också nått en ställning som självständiga konstverk. Vid en auktion hos engelska Phillips betalades för ett handtagspar 17 500 pund eller cirka 24 000 euro. I Helsingfors centrum kan Aaltos handtag ses i Skillnadens parkeringshall, i Elhuset, i Finlandiahuset och i paret Aaltos hem i Munksnäs.

Michael Schilkins relief på finska handelshögskolans fasad

Som ett resultat av ett stort äventyr blev den ryska skomakargesällen Michael Schilkin (1900–1962) designer hos det finländska keramikhuset Arabia. Schilkin seglade på Ladoga med sitt sällskap på 1920-talet i misstag över till finska sidan och hamnade slutligen i Helsingfors, där han inledde studier i keramik. Schilkin är mest känd för sina små sympatiska djurskulpturer men övergick senare under karriären till reliefarbeten. Keramikreliefen Köpmän på Helsingfors finska handelshögskolas fasad färdigställdes 1950. Det färgrika arrangemanget visar olika händelser och symboler med anslutning till handel. I centrum står utöver handel också sparande och internationalism. Mitten av verket domineras av köpmännens gud Hermes med sina vågar. Människogestalterna omkring honom symboliserar de olika världsdelarna: Nordamerika, Europa, Afrika, Australien, Sydamerika och Asien. Själva reliefen tillverkades på Arabias fabrik där Schilkin arbetade. I handelshögskolans designprojekt deltog flera kända finländska formgivare såsom Olli Borg, Maija Heikinheimo och Ilmari Tapiovaara.

Simple liftup
Show image on the left
Off
Show created/updated
On
Show in search dropdown
Off
Teaser text
Designstaden Helsingfors döljer inom sig märkesverk inom finländsk design, som man kan se i allmänna rum utan inträdesavgift. Dessa verk som hänför sig till guldperioden inom ”finnish design”, dvs. 50–70-talen, är ett bevis på hur relationen till design har varit uppskattande men samtidigt okomplicerad. Med design dekorerades såväl stadshuset som varuhus och dörrar.