Hyvän mielen ja reilun hengen hotelleja Helsingissä

Inside an Atelier room at Hotel St. George, a double bed sits in the center of the room on top of a grey rug, large windows on the wall to the right and a black armchair beneath them.
Lead text
Majoituspaikoissa on jo vuosia kiinnitetty huomiota muun muassa energian- ja vedenkulutukseen sekä vaikkapa ravintoloiden hävikkiruokaan. Yhä tärkeämmäksi ovat nousseet myös panostukset sosiaaliseen vastuullisuuteen sekä reiluun työnantajuuteen. St. George, Original Sokos Hotels Tripla sekä Hotelli Helka kestävään toimintaan kaikilla osa-alueilla.

”En tarvitse siivousta, kiitos” -lappu valmiina pöydällä, kannustus pyyhkeiden uudelleen käyttämiseen sekä pienten sampoopullojen vaihtuminen kylpyhuoneen seinällä olevaan pumppupulloon ovat merkkejä siitä, että hotellissa huomioidaan ympäristöasiat. Kirittäjinä hotelleille toimivat erilaiset ympäristöohjelmat ja sertifikaatit. Ne läpileikkaavat majoituspaikkojen toimintatavat ja vaativat kiristyksiä kaikkiin osa-alueisiin. Tunnettuja ympäristöohjelmia ja -standardeja ovat esimerkiksi Green Key, Joutsenmerkki sekä ISO 14001. Kestävän kehityksen mukaisesti hotellit ovat entistä aktiivisempia myös sosiaalisen vastuullisuuden toteuttamisessa, kuten syrjinnän ehkäisyssä ja vuorovaikutuksen parantamisessa paikallisyhteisön kanssa.

Banner text
Tutustu majoituskohteiden kriteereihin
Mobile link text
Valitse vastuullisemmin -kriteeristö
Icon type
TS heart
Hotel St.George Wintergarden, a large seated area filled with luxurious sofas and chairs underneath a skylight that stretches almost the whole length of the room. Pekka Jylhä's "Learning to Fly" sculpture hangs from the ceiling of the skylight..
Show in landscape format
On

St. George tarjoaa luksusloman lähellä

Suurin osa St. Georgen vieraista saapuu hotelliin kävellen, raitiovaunulla tai muilla julkisilla liikennevälineillä. Se kuulostaa yllättävältä, mutta hotellinjohtaja Roni Huttusella on tälle selkeät selitykset. Paljon on tekemistä koronapandemian pysäyttämällä kansainvälisellä matkailulla, mutta toisaalta staycation-trendi kasvoi selvästi jo ennen poikkeusaikaa. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva St. George onkin osunut juuri lähilomailubuumiin.

“Meillä käy voittopuolisesti kotimaisia matkailijoita, ja suurin osa heistä tulee ihan läheltä, kävelymatkan päästä. Todella paljon on myös sellaisia, jotka tulevat monta kertaa uudestaan”, Huttunen sanoo.

St. Georgessa vierailu onkin paljon enemmän kuin pelkkä yöpyminen. Hotelliin tullaan lepäämään ja rauhoittumaan hiljaisuudessa. Monet käyvät spassa ja ottavat vaikka hieronnan sekä oleskelevat Winter Gardenissa tai St. George Bakeryssa nauttien vaihtuvista taidenäyttelyistä ja hotellin oman leipomon herkuista tai cocktaileista. Huttunen sanoo, että suosio perustuu siihen, että ihmiset kaipaavat nykyisin ennemmin elämyksiä kuin tavaraa.

Elämyksiltä odotetaan kuitenkin myös vastuullisuutta – sitä, että ne on tuotettu ja toteutettu kestävästi. Ympäristön huomioimiselle luo St. Georgessa rakenteen Green Key -sertifikaatti, joka velvoittaa toimimaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Hotelli saneerattiin vanhaan rakennukseen, ja siinä ohjenuoran loi puolestaan Leed-järjestelmä. Sertifikaatit takaavat sen, että kiinteistön energialähteet ovat uusiutuvia ja energiatehokkuudessa sekä vedenkulutuksessa ollaan tarkkoja. Spa-osastolla on menty vielä pidemmälle: sen hiilijalanjälki on laskettu ja päästöt kompensoidaan Compensaten kautta. Tulevaisuudessa on suunnitelmissa kartoittaa myös koko hotellin hiilijalanjälki.

Roni Huttusen mukaan St. Georgessa vastuullisuus on myös päivittäisen tekemisen asenne. “Meillä on töissä hyvin nuoria työntekijöitä, jotka ovat hyvin tiedostavia jo omassa elämässään. Heidän kauttaan asenne ja kestävä tekeminen siirtyy myös meille.”

Käytännössä se tarkoittaa vaikkapa huolellisuutta ravintolassa: Cocktailien valmistuksessa yli jääneistä hedelmistä kuivatetaan koristeita tai tehdään snackseja. Hillot keitetään, leivät leivotaan ja rahkat valmistetaan itse läheltä tulevista aineksista. Luomua suositaan paljon.

Hotellihuoneissa kertakäyttöiset vesipullot on korvattu Sodastream-laitteilla, jotta vieraat voivat tehdä hanavedestä kuplavettä. Spassa ei ole lainkaan lämpöä kuluttavia kuumavesialtaita ja kertakäyttöiset tohvelit on korvattu kestävillä ja pestävillä.

Huttunen sanoo, että hotelli haluaa jakaa hyvää myös paikallisesti. Nuorten taiteilijoiden kanssa on järjestetty myyntinäyttelyitä, ja joulun aikaan on myyty leipomon pipareita, joiden tuotto on ohjattu hyväntekeväisyyteen. Hotellilla pyörii myös lukupiiri. “Haluamme tuoda lisäarvoa paikalliseen yhteisöön ja toimia olohuoneena. Se on tärkeää myös vieraille. Nykyisin halutaan, että kohde jää oman vierailun jälkeen parempaan kuntoon kuin se oli tullessa”, Huttunen sanoo.

Vahva paikallisuus toimii Huttusen mukaan totta kai myös myyntivalttina. “Jos jokin on paikallisesti kiinnostavaa, se on myös matkailijoille kiinnostavaa.”

Ahead is a several metres tall, wooden wall that holds several art pieces, in which is an open door leading to a large function space where set tables can be seen. In the foreground, is another large space, one set table just poking into the photo on the right.
Show in landscape format
On

Hotelli Triplassa kokeillaan ja kuljetaan edellä

Kun Original Sokos Hotels Tripla avasi ensi kertaa ovensa, kolkutti koronapandemia jo ovella. Uusi hotelli ehti olla hetken auki, mutta maaliskuussa 2020 ovet piti sulkea. Triplasta on kuitenkin viestitty poikkeusaikana tsemppihenkeä lähiympäristöön valaistujen hotelli-ikkunoiden muodostamalla sydänkuviolla. “Ehdimme onneksi avaamaan ja sen lyhyen hetken aikana näimme jo, millainen vetovoima hotellillamme ja kokoustiloillamme on normaalitilanteessa”, sanoo hotellinjohtaja Hanna Riihimäki.

Sokos-hotelleihin kuuluva Tripla on ketjun uusimpia lippulaivoja. Hotellin vastuullisuutta ohjaa niin S-ryhmästä tulevat kestävän kehityksen ohjenuorat kuin myös Green Key -sertifikaatin kriteerit. Tavoitteena on muun muassa hiilinegatiivisuus vuonna 2025. “Meille vastuullisuus ei ole mikään trendi, vaan lähtökohtainen olettamus toiminnassamme. Peilaamme kaikkea vastuullisuuden kautta, niin ympäristöön liittyviä asioita kuin sitä, millainen osa olemme vaikkapa paikallisyhteisöä”, Riihimäki sanoo.

Koska Tripla on aivan uusi hotelli, on siellä voitu tehdä monia asioita hyvin modernisti. Uudisrakennuksessa on kiinnitetty kestävään kehitykseen erityistä huomiota.

“Energiatehokkuus on ihan eri tasolla vanhoihin rakennuksiin verrattuna. Meillä on myös käytössä automatiikkaa, jolla seuraamme aktiivisesti veden- ja energiankulutusta. Sen myötä pääsemme nopeasti mahdollisiin poikkeamiin kiinni. Kaikissa huoneissa on myös vesikalusteet, jotka kuluttavat viidenneksen tavallista vähemmän vettä”, Riihimäki kertoo. Hotellinjohtajan mukaan Triplassa on muutenkin vallalla kokeilemisen kulttuuri. “Haluamme olla alusta monenlaisille piloteille. Olemme ottamassa käyttöön esimerkiksi mobiiliavaimet huoneisiin.”

Teknisten ratkaisujen ja innovaatioiden lisäksi Triplassa panostetaan myös hyvään yhteistyöhön paikallisen yhteisön kanssa. Hotellilla on pidetty yhdessä pasilalaisten kanssa työpajoja, joissa on ideoitu mitä kaikkea yhdessä voisi tehdä. Tuloksena on syntynyt esimerkiksi paikallistaiteilijoiden vaihtuvat taidenäyttelyt hotellin aulassa.

“Olemme myös sopineet läheisten taloyhtiöiden kanssa siitä, että asukkaat pääsevät hotellille aamiaiselle vähän edullisemmin. Koronan aikaan, poikkeusaikana, olemme myös tarjonneet hotellihuoneitamme etätyökäyttöön”, Riihimäki sanoo.

Työntekijöiden ja työllistämisen suhteenkin on monia sosiaalisen vastuuun tavoitteita, mutta Riihimäki sanoo, että monet näistä odottavat nyt koronan jälkeistä aikaa. “Työntekijöistämme on ollut pandemian aikaan suurin osa lomautettuina, joten tässä tilanteessa pidän eniten huolta heidän jaksamisestaan ylipäätään.”

Hotel Helka's Comfort-room, on the left is a double bed with a desk stretching the bed's width standing at it's end. A lavender armchair sits in the bottom right of the photo, with two large windows covering the far wall behind translucent curtains.
Show in landscape format
On

Hotelli Helkassa kaikkien on hyvä olla

Kun hotelli Helkaan astuu sisään, ensimmäisenä vastaan tulee teline, jossa on sateenvarjoja kaikissa sateenkaaren väreissä. Se viestii siitä, että hotelliin ovat lämpimästi tervetulleita ihan kaikki sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautuneisuudesta tai kulttuuritaustasta huolimatta. Sama viesti tulee hotellissa myös monessa muussa yhteydessä esille, niin seinäkylteissä kuin huoneissa olevissa hotellin omassa lehdessä. Helka on syrjinnästä vapaa alue.

“Meille humanismi on iso otsikko ja arvopohja. Vastuullisuudessa olemme laajentaneet pidemmälle kuin monet muut alalla toimivat. Perustamme toimintamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin. Materiaaliin ja ympäristöön liittyvien asioiden lisäksi olemme painottaneet erityisesti sosiaalista vastuuta”, hotellinjohtaja Jukka Räisänen kertoo.

Hotellissa se on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että Helkan työntekijöitä koulutetaan ymmärtämään entistä paremmin erilaisia vähemmistöjä. “Olemme pyytäneet esimerkiksi Suomen Romaniyhdistyksestä ja eri seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen edustajia kertomaan omakohtaisia kokemuksia siitä, millaista on elää vähemmistön edustajana. Oppien myötä haluamme tietenkin osata palvella ja kohdata vieraitamme entistä paremmin.”

Räisänen sanoo, ettei suomalaisissa hotelleissa syrjintä ole välttämättä sinänsä ongelma, sillä palvelualalla osataan kyllä olla aina kohteliaita. “On kuitenkin eroa siinä, tuleeko palvelluksi ja kohdatuksi niin, että voi kokea erityistä ylpeyttä siitä, kuka on.”

Hotelli Helkan syvät arvot juontavat jo omistuspohjasta. Hotelli Helkan on perustanut yksi Suomen vanhimmista naisjärjestöistä, NNKY eli Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys. “NNKY on perinteisesti ollut naisten oikeuksien ja nuorten tyttöjen asialla, mutta olemme lähteneet laajentamaan sosiaalista vastuuta muihinkin ryhmiin. Isossa kuvassa tehtävä on lisätä rauhaa eri kulttuurien ja kohtaamisten välille”, Räisänen toteaa. Taustasta johtuen erilaisuuden ymmärtäminen ja puolustaminen ovat asioita, joita Helkassa halutaan tehdä myös julkisesti, esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa.

Hotellissa huomioidaan toki myös ympäristöasiat. Aiemmin apuna käytettiin Ekokompassia, mutta nykyisin hotellissa noudatetaan Green Key -sertifikaatin kriteereitä. Sen myötä käytetään esimerkiksi uusiutuvaa energiaa. Myös ravintolassa ollaan huolellisia. Aamiaisella viestitään, että vieraat ottaisivat buffetista vain sen verran kuin oikeasti syövät, jotta hävikkiä ei juuri syntyisi. Tarjonta on pitkälti luomua ja lähiruokaa, mutta myös vegaaniruokavaliota noudattaville on paljon vaihtoehtoja.

Vahva yhdenvertaisuuden puolustaminen on saanut paljon kiitosta. Yhtä lailla arvoja kunnioittaa myös hotellin henkilökunta. Jukka Räisänen kertoo, että arvopohjainen työ on palkinnut myös kannattavuudessa.

“Kun aloimme noin neljä vuotta sitten tuoda arvojamme vahvemmin esille, saimme vähän märkää rättiä naamallemme. Sittemmin tilanne on muuttunut täysin, ja tänä päivänä moninaisuuden korostamisesta tulee pelkästään kiitosta. Monet vieraamme kertovat, että valitsevat meidät nimenomaan arvojemme takia.”

Banner text
Tule mukaan kehittämään vastuullisempien valintojen palvelua
Mobile link text
Anna palautetta
Icon type
TS heart
Show image on the left
Off
Show created/updated
On
Show in search dropdown
Off
Teaser text
Majoituspaikoissa on jo vuosia kiinnitetty huomiota muun muassa energian- ja vedenkulutukseen sekä vaikkapa ravintoloiden hävikkiruokaan. Yhä tärkeämmäksi ovat nousseet myös panostukset sosiaaliseen vastuullisuuteen sekä reiluun työnantajuuteen. St. George, Original Sokos Hotels Tripla sekä Hotelli Helka kestävään toimintaan kaikilla osa-alueilla.