Hyvin toimiva muotoilu on toisinaan näkymätöntä. Sen tunnistaa siitä, että arki rullaa, kaupungissa on helppo liikkua ja palvelut ovat ymmärrettäviä sekä vaivattomasti saatavilla. Helsingissä laadukkaan muotoilun voi havaita niin julkisissa tiloissa, palveluissa, kaupungin digitaalisissa kanavissa kuin toimivassa kaupunkiympäristössä. Käyttäjäkokemusta on mietitty joka paikassa.
Esimerkiksi julkisen liikenteen käyttäjäkokemukseen voi vaikuttaa se, miten Helsinkiin matkannut saa tiedon julkisen liikenteen sovelluksesta, kuinka helposti sen saa ladattua sekä miten kätevää lipun ostaminen ja reitin seuraaminen on.
Sujuvaan kaupungissa liikkumiseen vaikuttavat myös meneillään olevat katutyöt. Helsinki on toteuttanut muotoiluprojektina oppaan, josta suunnittelijat ja urakoitsijat saavat testattuja ja konkreettisia keinoja työmaan suunnitteluun ja toteuttamiseen niin, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa kaupunkilaisille.
Muotoilun arvo näkyy Helsingin strategiassa
Helsingissä toteutetaan muotoiluhankkeita 3,6 miljoonalla eurolla vuodessa. Hankkeiden määrä on peräti yhdeksänkertaistunut vuodesta 2016.
Kaupunkimuotoilupäällikkö Päivi Hietanen mainitsee esimerkkinä kansainvälisesti tunnustetuista muotoilutapauksista keskustakirjasto Oodin. Kirjastossa yhdistyvät onnistunut palvelumuotoilu ja moderni arkkitehtuuri.
”Koko Oodin konsepti on muotoiltu yhdessä käyttäjien kanssa, heidän unelmistaan lähtien”, Hietanen sanoo. Helsingin muotoilutoimintaa ja siihen liittyvää monialaista yhteistyötä johtaa designjohtaja Hanna Harris, ja työtä koordinoi Hietasen johtama Helsinki Lab. Helsinki Lab toteuttaa hankkeita yhdessä muotoilutoimistojen ja korkeakoulujen sekä kaupungin eri toimialojen ja keskushallinnon kanssa. Kaupungilla on yhteensä yli kahdensadan henkilön muotoiluverkosto, joka levittäytyy kaupungin kaikille toimialoille.
Laaja-alainen yhteistyö on mahdollista, koska muotoilun arvo on ymmärretty Helsingissä syvällisesti kaupungin strategiasta lähtien. Helsinki tunnistaa muotoilun ja arkkitehtuurin merkityksen hyvinvoinnille ja paremman kaupunkikokemuksen tuottamiselle.
600 helsinkiläistä auttaa verkkosivujen uudistuksessa
Vuonna 2012 Helsinki valittiin yhdessä Espoon, Vantaan, Lahden ja Kauniaisten kaupunkien kanssa maailman designpääkaupungiksi. Sinä vuonna muotoilun keskiöön nousi käyttäjän näkökulma, joka on vain vahvistunut siitä lähtien.
Käyttäjälähtöisyyden vuoksi Helsingissä tehdään paljon perusteellista käyttäjätutkimusta: kaupunkia sekä sen fyysisiä ja digitaalisia palveluja kehitetään yhdessä helsinkiläisten kanssa.
Parhaillaan Helsinki on uudistamassa verkkosivustoaan hel.fi:tä, jonka kehittämisessä on mukana verkossa toimiva kehittäjäyhteisö. Yhteisössä on tällä hetkellä mukana noin 600 helsinkiläistä, jotka haluavat auttaa sivuston kehittämisessä.
”Yksi uudistuksen tavoitteista on tarjota sivuston käyttäjälle positiivinen ja eheä palvelukokemus”, sanoo uudistuksen asiakastutkimusvastaava Päivi Vartiainen Digitalist Groupista.
Apuna käytetään Helsinki Design System -työkalua, jonka tehtävä on varmistaa kaupungin kaikkien digitaalisten palvelujen helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja yhtenäinen ilme.
Muotoilu on tärkeässä roolissa Helsingin viestinnässä ja tiedon visualisoinnissa.
Hel.fi uudistuksessa on mukana sisältömuotoilijoita ja saavutettavuusasiantuntijoita, jotka tukevat eri toimialojen sisällöntuottajia yhdenmukaisten, erilaisille käyttäjille ymmärrettävien ja selkeiden sisältöjen tuottamisessa.
Entistä saavutettavampia leikkipuistoja
Helsingissä muotoilu on valjastettu ratkaisemaan ongelmia. Esimerkiksi kaupungin leikkipuistojen haasteena oli, ettei puistoissa järjestetty toiminta saavuttanut maahanmuuttajia kaikilla alueilla. Leikkipuistojen palvelujen tunnistamista, houkuttelevuutta ja saavutettavuutta päätettiin parantaa muotoilun avulla. Leikkipuistoille luotiin esimerkiksi oma ikoni, ja kaikkiin puistoihin tuotiin hyppykivi -leikkiväline, joka toivottaa kävijät tervetulleiksi kuudella kielellä. Lisäksi leikkipuistojen viestintää kehitettiin kouluttamalla henkilökuntaa.
Helsinki huomioi leikkipuistojen muotoilussa myös lasten liikkumisen vähenemisen.
”Kaupunki ei tule koskaan valmiiksi. Muotoilu on meille keskeinen työkalu kehittää sitä yhdessä helsinkiläisten kanssa”, Hietanen sanoo.
Ruoholahteen on tulossa uusi tietokoneteemainen leikkipuisto. Puistossa ei kuitenkaan ole yhtään tietokonetta tai digitaalista näyttöä. Lapset voivat kuitenkin tutustua tietokoneisiin ja niiden maailmaan leikkimällä, liikkumalla ja puuhaamalla. Puistoa on kehitetty yhdessä kirjailija Linda Liukkaan kanssa, ja sen idea pohjautuu Hello Ruby – Matka tietokoneeseen -kirjan tarinaan. Puiston tavoitteena on tuoda yhteiseen kaupunkitilaan lisää iloa sekä oivalluksien ja yhdessäolon hetkiä.
Käyntikohteet, tapahtumat ja uudet hankkeet
Useat matkailijat valitsevat Helsingin matkakohteeksi kaupungin hyvän designmaineen vuoksi. Muotoiluun panostetaan eri tapahtumissa ja hankkeissa. Syksyllä 2022 Helsingissä järjestetään jälleen Pohjoismaiden suurin muotoilufestivaali Helsinki Design Week, ja kaupunkiin on suunnitteilla uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo.