Helsingin suosituimmat lenkkipolut

Blue moment in Töölönlahti Bay
Finnish

Helsinki on täynnä erinomaisia juoksureittejä, joita kiertäessä ei tule tylsää. Aivan lyhyen matkan päässä Helsingin keskustasta voi juosta metsän siimeksessä, nauttia merimaisemista tai tarkkailla aivan kaupungin urbaania ydintä lenkkarit jalassa. Tässä 8 + 1 reittiä muutaman kilometrin kierroksista puolimaratonin mittaisiin rykäisyihin.

Henriikka Simojoki
Aamukahvilla.fi
Henriikka Simojoki

Töölönlahti ja Tokoinranta – legendaarinen reitti Helsingin ytimessä

Jos jokin Helsingin lyhyistä juoksureiteistä on ehdoton klassikko, se on kierros Töölönlahden ympäri yhdistettynä Tokoinrannan lenkkiin. Erityisen houkuttelevan tästä reitistä tekee sen keskeinen sijainti aivan kaupungin ytimessä. Rantoja pitkin kurvatessa törmää varmasti kanssalenkkeilijöihin, toisiinsa kietoutuneihin pariskuntiin, vanhuksiin kävelyllä, hanhia jahtaaviin lapsiin, SUP-lautailijoihin ja kaikenkarvaisiin koiriin.

Pituus: Molempien kierrosten pituus on hieman 2 kilometrin päälle, joten lenkkejä yhdistelemällä voi rakentaa itselleen sopivan mittaisen matkan.

Mustikkamaan ympäri – merellinen ja helposti lähestyttävä kierros

Viehättävä Mustikkamaan saari on täydellinen lenkkikohde lyhyen, mutta merellisen, kauniin juoksun metsästäjälle, saaren ympärysmitta kun on 2,5 kilometriä. Lenkkipolun varrelta löytyy myös uimaranta ja telineet lihaskuntotreenille, joten lenkkiin on helppo yhdistää muitakin liikuntamuotoja. Mustikkamaan poluille pääsee kätevästi Isoisän siltaa pitkin Kalasatamasta.

Pituus: n. 2,5 kilometriä per kierros.

Arabianrannasta Vantaanjoelle – luontoidylliä ratikkamatkan päässä

Vanhankaupunginkoskena mereen kuohuvan Vantaanjoen molempia rantoja kulkee erinomaisesti juoksuun soveltuvat hiekkapolut metsäisissä maisemissa. Toista piennarta pohjoiseen ja toista takaisin juoksemalla saa mukavan juoksulenkin, jonka puolivälissä voi käydä vaikka pulahtamassa uimaan Pikkukosken uimarannalla. Arabianrannan rantapuistosta startatessa lenkki alkaa näppärästi suoraan raitiovaunupysäkiltä. Mikset yhdistäisi lenkkiin kierrosta myös Lammassaaren idyllisillä pitkospuilla. 

Pituus: Arabianrannasta Pikkukosken uimarannalle ja takaisin n. 6 kilometriä. Matkaa on helppo lyhentää tai pidentää ylittämällä Vantaanjoki uimarantaa ennen tai vasta myöhemmin – reitin varrella on useita kevyen liikenteen siltoja.

Eteläisen kantakaupungin ympäri – Helsinki-nähtävyyskierros

Helsingin eteläisen kantakaupungin ympäri juokseminen on sukellus merelliseen Helsinkiin ja historialliseen arkkitehtuuriin. Yksinkertaisimmassa muodossaan reitti kulkee Kruununhaasta Katajanokan ympäri, ja sieltä Kauppatorin ja Kaivopuiston kautta ja Eiranrantaan. Iso osa reitistä juostaan asfaltilla. 

Pituus: Kruununhaasta Katajanokan ympäri Eiranrantaan on noin 7 kilometriä. Hietalahden uimarannalle jatkamalla lenkki kasvaa 10 kilometriin ja Meilahteen, Seurasaaren sillalle lopettamalla se venyy 12 kilometrin mittaiseksi. Lähtöpisteeseen on helppo palata juoksemalla Baanaa pitkin Kaisaniemen puiston läpi takaisin Kruununhakaan, jolloin reitin pituudeksi tulee 12,5 km.

Lauttasaaren kierros – kymppi rantoja pitkin

Lauttasaaren rantoja kulkevia polkuja pitkin liikkuessa kohtaa kauniin, lähes täsmälleen 10 kilometrin mittaisen lenkin saaren ympäri. Kun juoksuseurana on lokkien laulu, raikas merituuli ja monipuolinen juoksumaasto, saarta tullaan kiertämään kauempaakin. Bussi vie keskustasta Lauttasaaren sillan juureen, länsimetrolla pääset puolestaan saaren keskelle, puolen kilometrin päähän rannasta.

Pituus: Lauttasaaren ympärysmitta rantoja pitkin on noin 10 kilometriä.

Keskuspuisto – metsä kaupungissa

Helsingin keskuspuisto ei nimestään huolimatta ole puisto sanan perinteisessä merkityksessä vaan ihan rehellinen metsä. Vaikka luonnosta nauttii muitakin, on keskuspuistossa helppo rauhoittua, sillä täällä aistii vaivattomasti vuodenaikojen rytmin, värin, valon ja tuoksun. Hyvä peruslenkki kulkee puiston eteläpäästä, Laaksosta kohti puiston keskiosaa, Pirkkolan liikuntapuistoa, ja takaisin. Pidemmän lenkin saa juoksemalla Paloheinään asti tai jopa pidemmälle. Pirkkolan liikuntapuistosta löydät myös hyvin lyhyitä lenkkipolkuja, joita juoksemisen voi yhdistää uintiin Pirkkolan uimahallissa.

Pituus: Laaksosta Pirkkolaan ja takaisin juoksemalla lenkille tulee mittaa reilut 10 kilometriä. Keskuspuiston koko etelästä pohjoiseen on pisimmillään 10 kilometriä ja polkuja on reilusti, joten lenkkeiltävää riittää lyhyistä pyrähdyksistä vaikka kokonaisen maratonin juoksemiseen.

Meilahti-Kuusisaari-Lehtisaari-Lauttasaari – saarihyppelyä lenkkitossuilla

Yksi Helsingin viehättävimmistä pitkistä kierroksista kulkee Meilahdesta Kuusisaaren ja Lehtisaaren kautta Lauttasaareen ja sieltä Hietarannan uimarannan kautta takaisin Meilahteen. Siinä missä lenkki on pitkä, on se myös erittäin kaunis. Helsingin arvokkaille läntisille saarille kun harvoin eksyy vahingossa.

Pituus: Noin 13 kilometriä.

Vanhakaupunginselkä – kaikkea betonista lintutorneihin

Vanhakaupunginselkä on Arabianrannan, Viikin, Herttoniemen ja Kulosaaren keskelle jäävä merenlahti. Lahden ympäri juostessa kohtaa paitsi pitkän ja haastavan lenkin myös monipuolisia maisemia: rantapolkuja, Viikin niityt, kauniita metsämaisemia lintutorneineen, siirtolapuutarhamiljöötä ja Kalasataman rakennustyömaan. Reittiä tuntemattoman kannattaa tarkistaa kartta hyvin etukäteen tai kantaa mukana puhelinta, jotta oikean suunnan löytää haastavammissa risteyksissä. 

Pituus: Hieman reittivalinnasta riippuen n. 13–17 kilometriä.

Bonus: Eläintarhan kenttä

Eläintarhan kenttä on klassikkopaikka sinulle, joka haluat juosta vanhaa kunnon 400 metrin kierrosta – olisiko tänä kesänä ensimmäinen Cooperin testi vuosiin?

Simple liftup
Show image on the left
Off
Card list
Lue lisää juoksureittien naapurustoista
Show created/updated
On
Show in search dropdown
Off
Teaser text
Helsinki on täynnä erinomaisia juoksureittejä, joita kiertäessä ei tule tylsää. Aivan lyhyen matkan päässä Helsingin keskustasta voi juosta metsän siimeksessä, nauttia merimaisemista tai tarkkailla aivan kaupungin urbaania ydintä lenkkarit jalassa. Tässä 8 + 1 reittiä muutaman kilometrin kierroksista puolimaratonin mittaisiin rykäisyihin.