8 parasta 5 km juoksureittiä Helsingissä

Vuosaari landfill hill, four people are jogging away from the camera, down a trail surrounded by meadow and trees that stretch into the distance.
Lead text
Helsingissä löytyy laaja kirjo ihastuttavia juoksupolkuja. Tarjontaa löytyy kaikkien makuun - luonnonläheisistä metsäpoluista upeisiin saarien ympäri kulkeviin reitteihin. Olit sitten harrastelija tai maratoniin valmistautuva aktiiviliikkuja, nämä viisi 5 km pituista juoksureittiä ovat oiva lisä harjoitteluusi.
Looking out from the mainland, with reeds and an overhanging tree in the foreground, the Seurasaari bridge can be seen on the right of the photo with the treeline of Seurasaari island in the distance.

Seurasaaren kierros

Seurasaari on epäilemättä yksi Suomen viehättävimmistä ulkoilualueista. Tämän lisäksi hyvän sijaintinsa ansiosta saari on helposti saavutettavissa myös kauempaa tuleville, saari sijaitsee nimittäin aivan bussilinjan 24 pääteaseman vieressä. 5 km juoksulenkin saa kätevästi kerrytettyä aloittamalla juoksun Seurasaaren sillalta ja juoksemalla saaren ympäri puolitoista kertaa.

Suosittelisin iltajuoksua Seurasaaressa auringonlaskun aikaan, kun auringonvalo heijastuu taianomaisesti vedenpinnalla. Noustessasi portaita saaren itäosassa voit muistella Suomen entistä presidenttiä Urho Kekkosta, jonka sanotaan ottaneen jopa seitsemän askelta yhdellä loikalla.

Sopii parhaiten: Luonnonläheisyyttä kaipaavalle

Aerial of Kaivopuisto park full of green trees surrounding the observatory at its peak, overlooking a magnificent view of a bright blue sea stretching into the horizon on a sunny day.

Kaivopuiston reitti

Merinäköalan, upeiden puistojen ja vaikuttavan arkkitehtuurin vuoksi on helppo ymmärtää, miksi Kaivopuisto on monen juoksijan suosikki. Aurinkoisena päivänä on vaikea päihittää Helsingin upeita näköaloja ja välimerta – tämän lisäksi Ehrenströmintien pieni ylämäki tarjoaa myös täydellisen lisäyksen omaan juoksuharjoitteluun.

Aloita juoksu Pyhän Birgitan puistosta ja juokse rantaa pitkin Fredrik Stjernvallin puiston ja Kaivopuiston läpi. Kaivopuiston jälkeen alkaa Ehrenströmintien ylämäki, ja rantareittiä seuraamalla saavut Kauppatorille. Jos onnistut vastustamaan vastapaistetun pullan tuoksua, jatka juoksua. 5 km tulee täyteen, kun olet päässyt Viking Linen terminaaliin Katajanokan satamassa. Suuntaa takaisin kauppatorille ja nauti pullasta ja kahvista.

Sopii parhaiten: Helsingin meren näkemiseen (ja juoksulenkinjälkeiseen herkutteluun!)

A pink and blue dusk sky is reflected in a serene Töölönlahti bay, the Helsinki cityscape silhouetted between them. In the foreground, a man sits on a rock between banks of reeds looking out over the lake.

Töölönlahden – Eläintarhanlahden – Kaisaniemenlahden kierros

Aivan Helsingin ytimessä löytyy 5 km pituinen kierros, joka sopii erinomaisesti juoksemiseen kahden upean lahden maisemissa. Aloita juoksu Finlandia-talon takaa ja jatka reittiä kiertäen Töölönlahtea Helsingin kaupungin talvipuutarhan suuntaan. Linnunlaulun sillalle johtava jyrkkä ylämäki nostaa taatusti sykettä, ja sillan jälkeen reitti kulkee Eläintarhanlahden ja Kaisaniemenlahden ympäri, kunnes palaat takaisin sillalle. Juostuasi alamäkeä takaisin Finlandia-talolle, olet suorittanut yhden Helsingin suosituimmista 5 km juoksureiteistä.

Pidä mielessä, että nämä kaksi lahtea ovat suosittuja ja täyttyvät usein työpäivänjälkeisistä juoksijoista, joten suosi esimerkiksi aamuja rauhallisemman kokemuksen vuoksi.

Sopii parhaiten: Upeiden maisemien ihailemiseen Linnunlaulun sillalta

A beautiful sunset in a pink and gold sky over docks holding dozens of small boats at Hietaniemi beach.

Hietsusta baanalle

Tämä on ehdottomasti yksi lempireiteistäni kaupungissa. Aloita juoksu Hesperian puistosta, Taivallahden tenniskeskuksen vierestä. Meri oikealla puolellasi, kulje kävelytietä pitkin niemen ympäri ja Hietarannan uimarannan kautta nauttien kauniista rantamaisemista, ja jatka matkaasi kohti Lapinlahtea.

Ortodoksinen hautausmaa vasemmalla puolellasi, juokse suoraan Ruoholahden läpi, kunnes saavut Ruoholahdenkanavalle. Käänny vasemmalle ja juokse reittisi loppuosuus Baanalla, jossa meni ennen rautatie ja joka toimii nykyään kevyen liikenteen väylänä. 5 km tulee täyteen, kun Baanan jälkeen saavut Nykytaidemuseo Kiasmaan.

Sopii parhaiten: Nopeaan juoksuun ja uuden juoksuennätyksen saamiseen

Stairs zig-zag up a hill completely surrounded by trees in full bloom in Central Park. A woman is climbing up the stairs in the distance.

Keskuspuiston kierros

Keskuspuisto on 10 km pitkä ulottuen keskustan tuntumasta aina kaupungin pohjoisrajalle asti ja kattaa monia kaupungin parhaimpia juoksupolkuja. Monia reittivaihtoehtoja löytyy ja jotta et eksyisi, suosittelen suunnittelemaan haluamasi reitin ennen kuin lähdet liikkeelle.

Yksi 5 km lempireiteistäni alkaa ja loppuu Pasilassa. Astele puistoon Palkkatilankadulta ja käänny heti oikealle ja seuraa jompaakumpaa kävelytietä pohjoiseen. Vasemmallasi tulet näkemään koirapuiston, jatka seuraavaksi alikulkusillan alitse, jonka jälkeen saavut Kivihaan viljelypalstoille. Kierrä viljelypalstojen ympäri ja suuntaa puutarhojen toisella puolella olevaa kävelytietä pitkin takaisin Pasilaan.

Sopii parhaiten: Lukuisten ihanien koirien näkemiseen - Keskuspuisto on erittäin suosittu koiranulkoiluttajien keskuudessa

View from Lauttasaari overlooking a bay surrounded by reeds and grasses, where the city can be seen on the horizon to the left. The sky is a mixture of brilliant blue, distorted to dusky purples by clouds on the left and reflected in the water..

Kuusisaari-Lehtisaari-Kaskisaari-Lauttasaari

Tämä monen saaren läpi kulkeva juoksureitti on täydellinen valinta heille, jotka haluavat pois kaupungin vilskeestä ja samalla hengittää raikasta meri-ilmaa. Huomio: tämä reitti sisältää monia sillanylityksiä takia ja muutamia mäkiä.

Aloita Sigurd Steniuksen puistosta ja ylitä silta Kuusisaareen. Ylitä seuraavaksi Lehtisaareen johtava silta ja muista ihailla alueen upeita taloja suunnatessasi Kaskisaareen ja lopulta Lauttasaareen. Olet juossut 5 km kun olet perillä Lauttasaaressa, mutta jos energiaa vielä riittää, niin jatka matkaa! Jos teet tästä juoksulenkistä kokonaisen kierroksen, niin pituus on peräti 14 km.

Sopii parhaiten: Länsi-Helsingin saarten ja asuinalueiden ihailemiseen

A view of the river rushing over the weir at Vanhankaupunginkoski, the old pump station at it's edge on the far right surrounded by trees, and a stone bridge just on the left in the background.

Viikinrannan lintujen bongaus reitti

Jos etsit hyvää juoksureittiä, joka myös tarjoaa hyvät mahdollisuudet lintujen bongaamiseen, niin tämä on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen reitti.

Aloita juoksu Hermannin rantapuistosta ja kulje rantaa pitkin Matinkaaren sillalle. Ylitä silta ja jatka Jokisuuntietä pitkin – ihaile samalla valokuvauksellista Vanhankaupunginkoskea! Noin 3 km kohdalla saavut Säynäslahden kanavalle. Jatka eteenpäin kanavaa pitkin, kunnes tulet kanavan loppuun asti, käänny oikealle Viikin arboretumin suuntaan. Hakalan lintutornin kohdalla 5 km tulee täyteen. Halutessasi voit myös pidentää juoksulenkkisi – alueella löytyy paljon hienoja juoksureittejä.

Sopii parhaiten: Lintujen bongaamiseen

View over the cliffs of Uutela on a clear day, the sea stretching towards a forested coastline on the horizon. Tall trees stand to the left and right of the photo.

Uutelan reitti

Uutela on urbaani ulkoilualue Itä-Helsingissä. Se on hieman kauempana, mutta on mielestäni maisemiensa vuoksi ehdottomasti vierailemisen arvoinen.

Aloita juoksu Aurinkolahden rannalla, ylitä Urheilukalastajan silta ja kulje pysäköintialueen läpi Uutelan luonnonsuojelualueelle. Käänny tienhaarasta vasemmalle ja juokse suoraan eteenpäin, kunnes pääset kääntymään oikealle Hallkullanniemeen. Juokse rannalle, ja palaa takaisin samaa reittiä pitkin, kunnes pääset kääntymään vasemmalle Uutelantielle. Sen sijaan että juokset takaisin samaa alkuperäistä reittiä seuraa Uutelan luontopolun tienviittoja. Luontopolun kierrettyä pääset takaisin sillalle, ja pituutta reitille on tässä vaiheessa 5 km. Voit halutessasi liittää rantareitin juoksulenkkiisi, näin saat treenisi pidennettyä. Jos sää on hyvä, muista käydä pulahtamassa mereen!